Facebook pixel
Vanliga frågor om Facebook pixeln
Vad är en Facebookpixel?
En Facebook pixel är en bit kod som man placerar i koden på sin hemsida. Koden ska placeras i sidhuvudet i taggen . Du skapar koden under fliken pixlar i Ads Manager.
Varför ska man ha en Facebookpixel?
Man använder en Facebookpixel för att spåra trafiken man har på sin hemsida. Facebook hittar sedan deras Facebook konto och du kan rikta specifika kampanjer mot dessa.
Varför vill man göra detta?
Om du t ex har en hemsida där du har ett formulär som du vill att dina potentiella kunder ska fylla i och ge dig information kan du med hjälp av pixeln starta en kampanj på Facebook mot alla de som besökt din hemsida eller en viss del av din hemsida under en viss period. Du kan samtidigt utesluta de som redan ex fyllt i formuläret.
Finns det flera olika pixlar?
När man har lagt till standardpixeln i sidhuvudet kan man komplettera med specifika pixlar på de sidor man vill mäta något specifikt. Det kan vara att någon fyllt i ett formulär, lagt något i varukorgen, slutfört ett köp.
Hur mäter jag till exempel hur många Leads jag fått tack vare min Facebookkampanj?
Först och främst måste standardpixeln vara på plats i taggen. Sen skapar man en ny sida (om det inte redan finns en) ”en tack sida” som de som fyller i formuläret hamnar på när man klickar på knappen ”skicka formulär”. Tacksidan kan exempelvis vara så enkel som att man skriver ”Tack för din förfrågan, vi återkommer snarast”. Adressen på tacksidan kan t ex vara www.dinhemsida.se/tack.
När tacksidan är på plats så kompletterar man med en extra pixel på denna sida, en så kallad konverteringspixel. Denna ser i princip ut som standardpixeln förutom att den har en extra rad som förklarar vad det är som skett på sidan, t ex CompleteRegistration. Det finns flera olika standardhändelser att välja på såsom Slutfört köp, Lagt i varukorg, Anmält sig för nyhetsbrev osv.
När du sedan kör en annons på Facebook som leder till att någon fyller i formuläret kommer du se i Facebook Ads manager att just den annonsen har lett till en konvertering (CompleteRegistration).
Vad är en lookalike målgrupp?
När du har haft Facebook pixeln inne på sidan ett tag kommer du ha tillgång till en del data som du kan använda för att hitta andra målgrupper som påminner om de som har besökt din hemsida. Då utgår Facebook från de som besökt din hemsida under en viss period och skapar en ny målgrupp till dig som bygger på deras profiler/intressen.
Är detta något man kan göra själv?
Såklart, men man ska vara försiktigt när man går in och justerar koden på sin hemsida.
FRÅGA PÅ BARA
Behöver Du Fortfarande Hjälp
Berätta gärna lite mer om dig själv, ditt företag och vad du skulle vilja ha hjälp med så tar vi det därifrån.
Kontakt:
info@zynq.se
0733-97 00 02
Adress:
Grustagsgatan 1 C
254 64 Helsingborg